reklama

Nobel na November: Elfriede Jelinek - Deti mŕtvych

Grafomanka Elfriede vo vrcholnej forme. Metafory, slovné hračky, dejové motanice, absurdné „nemŕtve“ postavy, realistické miesta deja, ktoré sa zrazu zbláznia, posunuté časové osi a nábytok, z ktorého vyrastajú ľudské vlasy. Všetko poprepletané zložitými narážkami na holokaust a národný socializmus. Spolu 666 strán. Nezvládla by som ani jednu navyše. Jelineková bola ocenená Nobelovou cenou za literatúru v roku 2004 za „muzikálny tok hlasov a prostihlasov v románoch a drámach, ktoré s jedinečnou jazykovou vášňou odhaľujú absurditu a nútenú moc spoločenských klišé.“ Tak na to som ja nedorástla, prepáčte.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu

Prečítala som tú knihu len s veľkým sebazaprením. Na jednej strane síce obdivujem Jelinekovej hry so slovíčkami, frázami a súčasným vývojom nemeckého jazyka, ale „nemŕtvi“, nútiaci jeden druhého k brutálnym sexuálnym aktom sú na mňa priveľa. A nezdá sa mi ani vhodné pripomíať si zločiny národného socializmu pomocou vulgárnych a obscénnych, veľmi, veľmi naturalistických opisov.

Možno to má na svedomí Jelinekovej pôvod. Jej matka pochádzala z bohatého viedenského meštianskeho rodu, jej otec mal česko-židovský pôvod. Bol ťažko psychicky chorý a jeho dcéra si sa tiež liečila kvôli duševným poruchám. A medzi nami, niektoré asociácie v jej knihe musel naozaj vymyslieť len niekto, kto má o koliesko viac, či menej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane už od roku 1969 zožne Jelineková každoročne aspoň jednu literárnu cenu. Takže čitateľov a priaznivcov očividne má. Možno to koliesko chýba mne :).

Ak máte chuť, tu nájdete texty k jej online románu Závisť (Neid). Možno im prídete na chuť. Ja si idem radšej prečítať nové blogy na SMEtisku.

P.S. Poslednou knihou z projektu Každý mesiac jeden Nobel je Pamukov Sneh. A to je naozaj pekné vianočné počítaníčko. Tiež mierne absurdné, ale neškodné.

Zuzana Široká

Zuzana Široká

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Kto vlastne som a koľko nás je?Kúpte si moje knihy! Zoznam autorových rubrík:  Jabloňové láskyLiterárne NobelovkyKaždodennosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu