reklama

Nobel na September – Imre Kertész: Kaddiš za nenarodené dieťa

Kaddiš za nenarodené dieťa je obsahom aj formou najzvláštnejšia kniha, akú som kedy čítala. Nemala som na ňu veľkú chuť; bála som sa toho Kertésza ako čert kríža, ale dostal ma. Namotala som sa a prinútil ma rozmýšľať o veciach, ktorými sa mi nikdy zaoberať nechelo. Zimomriavky z knihy mám aj teraz pri písaní blogu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

"Nie," odpovie spisovateľ a prekladateľ B. na otázku, či má vlastné deti. A začína sa komplikovaný monológ muža, maďarského žida, ktorý prežil holokaust, o tom, prečo deti nemá, a prečo sa nikdy neodhodlal splodiť ich.

Vety v tejto útlej knižke sú dlhé, komplikované, rozvité ako konáre stromu, neraz zaberá jedna veta celú stranu, možno aj viac. Je v nich množstvo čiarok, dvojbodiek a bodkočiarok a mnohokrát som sa pristihla, ako si pri čítaní šepkám nahlas, aby som nestratila niť, aby som pochopila myšlienky a zložité úvahy autora.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nuž, u Kertésza forma nie je len pro forma.

A čo sa obsahu týka, toho nie je veľa. Vieme, že hrdina príbehu prežil ako dieťa koncentračný tábor, ale hrozných detailov nás Kertész ušetril. Namieso toho vťahuje čitateľa do svojich úvah, pochybností a spomienok, ktoré všetky ústia do rozhodnutia nemať deti - preto, aby ich ušetril toho, čo prežil on, možno aj preto, aby nemuseli chodiť po svete so židovským pôvodom, možno aj preto, aby nemuseli mať jeho za otca. Občas si predstavuje, ako by tieto nikdy nesplodené deti vyzerali. Dievčatko by možno malo tmavé vlasy a pehy, chlapec oči sivomodré ako kamienky pri rieke. Sú to veľmi dojímavé pasáže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako ako tie, kde opisuje stretnutia a dlhé rozhovory s manželkou, ktorá je už dlho exmalželka, a manželka iného muža, s ktorým má deti, ktoré vyzerajú ako tie z hrdinových predstáv.

Kaddiš za nenarodené dieťa je zvláštna kniha, krásne, komplikovane napísaná, a pre každého prekladateľa musela byť isto tvrdým orieškom. Kertész napísal ešte niekoľko diel v podobnom duchu. Kým sa odhodlám zasa niektoré z nich prečítať, musím sa najprv uzdraviť z tohto.

V projekte Každý mesiac jeden Nobel pokračujem v októbri Jaroslavom Seifertom, a to je Všetka krása tohto sveta a knižná medicína par excellence.

Zuzana Široká

Zuzana Široká

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Kto vlastne som a koľko nás je?Kúpte si moje knihy! Zoznam autorových rubrík:  Jabloňové láskyLiterárne NobelovkyKaždodennosti

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu