Kto sa bojí e-bicyklov?

Autor: Zuzana Široká Faisst | 14.7.2016 o 12:32 | (upravené 15.7.2016 o 9:34) Karma článku: 5,75 | Prečítané:  1100x

E-bike - elektrický bicykel - pedelec. S bicyklom vybaveným elektrickým motorom predbehne Sagana každá babka. A nepotrebuje ani vodičák. Ja však mám z motorizovaných dôchodkýň trochu strach.

Rozmnožili sa u nás ako huby po daždi. Dovolenkári si ho môžu za babku požičať a zdolávať pahorky Čierneho lesa bez zadýchania. Má ho každý druhý sused aj moja svokra. Babka s ním stihne odfičať do obchodu a dokúpiť maslo na mrveničku skôr, než vykysne cesto na koláč. Vpredu má taký praktický drôtený košíček na nákupy. Nezabudne ani na helmu, lebo veď treba. Ale zasa si ju nemôže  nasadiť príliš pevne, lebo veď trvalá. Taký elektrický bicykel je pre starších, slabších a pomalších jedincov skvelá vec: šlapete si geriatrickým tempom do pedálov a on to bez problémov vytiahne na dvadsaťpäťku. A ani vodičák vám netreba.

Ako človek s chýbajúcim masochistickým génom, ktorý už len pri pomyslení na možnú svalovku či nebodaj prepotené tričko uteká od športu čo najďalej, by som takýto spôsob prepravy asi aj dokázala oceniť. Keby som nebola aj opatrným vodičom prevážajúcim na zadných sedadlách deti.

Už niekoľkokrát som sa dostala do takmer-kolízií s "vodičmi" elektrických bicyklov - dvakrát mi, napríklad, starší vodiči bez akéhoľvek znamenia zišli z chodníka na vozovku pred autom, naposledy včera. Predpokladám, že nevedeli odhadnúť pomer vzdialenosti a rýchlosti. Ubrzdila som to, iba čo sa deťom vzadu rozliala minerálka. Párik dôchodcov nevzrušene prešiel na druhú stranu cesty. Ubrzdil aj vodič v opačnom jazdnom pruhu.

E-biky však patria medzi dopravné prostriedky budúcnosti a musíme sa naučiť akceptovať ich - na cestách sa objavili rýchlo, tak skoro z nich však nezmiznú, čísla predajnosti z roka na rok stúpajú. V súčasnosti je asi každý desiaty predaný bicykel v Nemecku vybavený elektromotorom. S nimi rastú aj počty nehôd, v ktorých boli elektrické bicykle zapletené. V Nemecku bolo v roku 2014 nahlásených 3700 takýchto nehôd (čo je asi 40 percent z reálneho počtu). 59 ľudí zraneniam podľahlo. Celkom dosť. Na Slovensku ich bude vzhľadom na vysokú obstarávaciu cenu asi menej, zato tam však absentujú cyklistické chodníky. Ktovie, či u nás existujú podobné štatistiky.

Pre vedenie e-bicykla (pedelec) s maximálnou možnou rýchlosťou 25 km/h nie je potrebný vodičský preukaz (a ani poznávacia značka). Kúpiť si ho môže prakticky hocikto. Aj tak si však myslím, že krátka povinná inštruktáž na cvičnom okruhu by neuškodila, aspoň nácvik brzdenia a jazdenia na križovatkách. Alebo také veci, že pri jazde na rýchlom bicykli po ceste sa oma a opa nedržia za ruky. A že občas treba hodiť očkom dozadu, lebo veď hej, moderné autá sú také tiché. Aj brzdia potichu. Ale deti v autách pri takýchto manévroch hlasno kričia. A niekedy aj plačú. Ako napríklad včera tie moje. Aj mne dnes ráno cestou do práce naskočila na šiji husia koža, keď som musela predbehnúť trojicu elektromotorizovaných cyklistov. Dúfam, že sa z toho nevyvinie fóbia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.


Už ste čítali?