Ako sa na Slovensku vydáva kniha – môj pohľad

Autor: Zuzana Široká Faisst | 18.11.2013 o 20:50 | (upravené 23.1.2014 o 20:09) Karma článku: 8,41 | Prečítané:  1431x

Napísala som knihu. Idem sa tu ňou pochváliť, jasné, ale aj trochu aj posunúť subjektívnu optiku čerstvých autorov na vydavateľstvá a celý proces zrodu jednej knihy. Lebo na rozdiel od autora série blogov o tom, ako písal a vydával knihu, môj knižný pôrod nebol veľmi dramatický a už vôbec nie traumatický. Okej, ja som napísala iba obyčajný kabelkáč, nie undergroundovú intelektuálnu story. Aj tak však mám pocit, že zosurovenie a zdivočenie vydavateľských mravov, ako ho popisuje Samo M. nebude až také fatálne. V mojej prítomnosti žiaden vydavateľ nenadával (a vlastne ani nijaká iná osoba, s ktorou som sa v profesnom živote stretla), nikomu som nemusela vysvetľovať základné marketingové poučky ani núkať ilustrácie od priateľov.

Svoj prvý román som postupne zverejňovala na istom talentovom portáli – našiel si svojich čitateľov a zožal celkom pozitívne ohlasy. Potom som román dopísala a... dlho sa nedialo nič. Takmer po roku však zazvonil telefón, že áno, knihu v známom veľkom vydavateľstve vydajú, hodí sa do istej edície, len treba na nej ešte trochu popracovať. Po telefonáte nasledoval e-mail so zoznamom nezrovnalostí, nejasností a priznávam, aj chýb, ktoré bolo treba opraviť. Niektoré veci som opravila, za niektorými si stojím. S nikým nemuseli sme siahodlho diskutovať o tom, čo je a nie je literatúra.

Potom sa do úprav pustila redaktorka: stretli sme sa, zoznámili a dali do práce. Jasné, že nie vždy sme sa zhodli. Mala s mojím rukopisom kopu roboty a ja s jej pripomienkami k textu a slovnej zásobe tiež. Našli sme spoločnú (kultivovanú) reč.

Kniha sa dostala do edičného plánu a aj keď, rovnako ako spomínaný bloger, pracujem v oblasti marketingu, píšem copywrighty a „poznám ľudí, ktorí zadarmo a radi spravia (nielen) obálku...“, nemala som pocit, že tieto služby musím vnucovať vydavateľstvu. S návrhmi prebalu a záložkovým textom som bola spokojná.

Rovnako ako s honorárom a autorskou zmluvou.

Čo si budeme navrávať, o veľké prachy tu naozaj nejde, ale ani sa „necítim ako zle zaplatený robotník.“ Vydavateľstvá sú trhové subjekty, ich cenotvorbu neovplyvňuje ješitnosť autorov prvotín, ale ekonomické zákonitosti.

Netuším, s ktorými vydavateľstvami rokoval autor spomínaného blogu o dramatickom zrode jeho diela, ale dovolím si tvrdiť, že nikomu, ani len predavačovi v stánku s kyslou kapustou netreba vysvetľovať, že „čo je to ten internet“. A že: „že existujú blogy, že existuje nejaký Facebook a online svet, že v tomto prostredí je propagácia knihy, ak je tá kniha dobrá, úplne zadarmo, maximálne za niekoľko desiatok eur.“

Online marketing patrí do markatingového mixu každého vydavateľstva a nestojí iba niekoľko desiatok eur. (V tomto sa ja vyznám, priatelia.) Autor blogu mal asi na mysli virálny marketing a marketing na sociálnych sieťach – ten je už naozaj v jeho réžii a podľa počtu čitateľov jeho veľmi subjektívneho blogového článku sa mu aj celkom darí.

Veď ja vlastne robím to isté :)

Vydavateľstvu však s radosťou prenechám promoaktivity svojej knihy – mimochodom dostala som od nich podrobný zoznam, čo, ako a kedy. A naozaj, milý Samo M, úplne že naozaj tento zoznam nepodporuje tvoju teóriu, že vydavateľstvá si myslia, že: „knihy predávajú výhradne letáky a veľtrhy, že online je svetom mimo alebo pod ich úroveň, ktorý nestojí nielen za snahu, ale ani za poriadne čítanie mailov aspoň raz za týždeň. Logicky majú vydavatelia pocit, že tie knihy, ktoré s toľkou námahou vydávajú, čitatelia nekupujú, keď nerobia nič preto, aby ich spropagovali.“

Ver mi, že pre propagáciu toho robia celkom dosť. Aj online marketing.

Takže tak. Po napísaní prvej knihy je asi príliš skoro tváriť sa ako odborník na vydavateľské praktiky a prostredie na Slovensku. Ale keď môže prominentný bloger, tak môžem aj ja.

Vlastne som chcela napísať len toľko, že vydanie knihy na Slovensku nie je žiadna syzifovská práca. Ak máš kúsok talentu a veľký kus odhodlania, aj vydavateľ sa nájde.

P.S. V článku som si dovolila citovať z blogu Sama Marca Ako sa na Slovensku vydáva kniha.

Ale pod stromček si kúpte radšej tú moju - vyjde v decembri

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.


Už ste čítali?